כאב גב תחתון פוקד כ-80% מהאוכלוסייה בשלב זה או אחר של החיים, לרוב יותר מפעם אחת. מדובר בכאב חד שמורגש באזור החוליות המותניות התחתונות ועשוי להקרין גם על אזור הרגליים והעכוז.

כאבי גב גורמים לאנשים רבים סבל רב ופוגעים באיכות חייהם, מבחינה תפקודית ומבחינה נפשית. הם מובילים במקרים רבים להחמרה בליקויי יציבה ולליקוי בפעולת השרירים, להגבלה בתנועה ולפגיעה בתפקוד היום יומי כמו קושי בהליכה, בישיבה, ובקימה.

ג'וזף פילאטיס הקדים את זמנו וטען "הינך צעיר כמו שעמוד השדרה שלך גמיש". לפי דבריו, חיזוק ה-Power House, כלומר, הגב והבטן התחתונה, יביאו לשיפור משמעותי ברמת הכאב. מחקרים אחרונים תומכים במה שחסידי שיטתו טוענים כבר שנים: פילאטיס לא רק מעצב ומחזק את הגוף, אלא מקל על כאבי גב תחתון ויעיל במניעתם.

כך למשל, לפי מחקר שפורסם לאחרונה ב-Journal of Orthopedic & Sports Physical Therapy, משתתפים שהתאמנו בשיטת פילאטיס לאורך תקופה של 4 שבועות, חשו הקלה בכאבי הגב ובסימפטומים המלווים, יותר מאלה שהתאמנו בשיטות רפואיות מסורתיות.

עקב הצמיחה והפופולאריות של שיטת הפילאטיס, חוקרים מאוניברסיטת Queen's ב-Kingston, Ontario, בדקו האם תרגילי פילאטיס אפקטיביים בשיפור כאבי גב תחתון של מטופלים.

החוקרים בחרו רנדומלית, באופן מקרי, 39 מבוגרים פעילים, בגילאים 20-55 עם כאבי גב תחתון כרוניים, וחילקו אותם לשתי קבוצות: קבוצת ניסוי, שהתאמנה בפילאטיס מכשירים, וקבוצת ביקורת, שקיבלה את הטיפול הרפואי שמוענק לסובלים מכאבי גב תחתון (כולל ייעוץ עם רופאים מומחים).

תוצאות הניסוי הראו שרמת כאב הגב התחתון אצל המתאמנים בשיטת פילאטיס פחתה בצורה דרמטית, משמעותית, לעומת קבוצת הביקורת. שנה לאחר מכן, המתאמנים שהתמידו בשיטה הצביעו על התקדמות ושיפור במצבם הפיזי.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.